Ako vznikal Leví Kráľ?

Poďme sa spolu pozrieť na úžasný skutočný príbeh skrytí za vznikom jedného z najlegendárnejších animákov vôbec. Spoločne nahliadneme do zákulisia tvorby v Disney štúdiach od úplneho počiatku konceptu až po vidanie animáku do kín. Pripravený? Celá myšlienka vytvoriť Levieho kráľa sa zrodila na nečakanom mieste, na palube letu z Londýna do Paríža, keď sa tvorcovia presúvali na európsku premiéru animáku Oliver a priatelia. Mal to byť dospelý príbeh zasadený do prostredia Afriky a mal zahŕňať levov. Prvý koncept príbehu za zrodil zrodil začiatkom jesene 1989, kedy sa vedúcim štúdia dostala do rúk prvá verzia napísaná Tomom Dischom. V prvej verzii mala názov Kráľ z Kalahari, neskôr Kráľ džungle až nakoniec Leví kráľ. Začínala slovami: ,,Animovaná mapa Afriky. Keď kamera pomaly prechádza cez majestátne duny Sahary a džungľu Konga, hlboký a vážny hlas vysvetľuje, že Čierny kontinent je tvorený množstvom kráľovstiev, nie len púštnymi a pralesnými ale aj širokými pláňami savany kde vládnu králi zvierat.”   
Oliver a Priatelia
Oliver a Priatelia

Počiatky produkcie výlet do Afriky

Za riaditeľa projektu bol zvolený George Scribner, ktorý práve dokončil animák Oliver a Priatelia a jeho prácu doplnil umelecký riaditeľ Christopher Finch. ,,V čase keď Leví Kráľ išiel do produkcie, projekt už vygeneroval toľko materiálu (skriptov), že by zaplnil celú veľkú krabicu.” Finch ďalej vysvetľuje, že Simba mal v jednom bode celý zverinec detských kamarátov ako napríklad ďalšie levíča menom Me-Too (Ja-tiež) alebo malého feneka (púštna líška) a to preto, aby bol vytvorený komplexný  príbehový rámec v podobnom význame ako napríklad u Bambiho spred 50 rokov dozadu.” ,,Do jesene roku 1990, sme mali viacero verzí, ktoré zahŕňali vojnu medzi levmi a paviánmi.” Spomína prezident Disney Animated Studios toho času, Thomas Schumacher. ,,V tejto verzii, Rafiki bol gepard a Scar bol lídrom paviánov. Tieto skoré verzie boli viac vážne a obsahovali veľmi málo humoru a dokumentárného prístupu. Chceli sme, aby bol príbeh viac prirodzený.” poznamenal Scribner. V novembri roku 1991 cestovala skupina animátorov do východnej Afriky. V skupine bol aj režisér Roger Allers, ktorý v tom čase pracoval so Scribnerom, ďalej vedúca príbehovej línie Brenda Chapman, produkčný dizajnér Chris Sanders, samotný Scribner a umelecká vedúca vizuálneho prejavu Lisa Keene. ,,To bol ale deň, keď nás sprievodca zaviedol na vrchol jedného útesu a vy ste sa cítili, že môžete vidieť nekonečne ďaleko. Vzduch bol čerstvý a vy ste sa rozhliadali po šírich údoliach, horách a kaňonoch pričom boli zaliate striedavo slnečnými lúčmi a tienmi a vy ste skutočne mohli vidieť päť búrok voľne sa naraz pohybujúcich po savane.” Tento výlet mal obrovský vplyv na celú produkciu. Sprievodca im dokonca predstavil frázu Hakuna Matata a tiež to bol on, kto si pohmkával už dnes slávnu Rafikiho básničku ,,Asante sana squash banana”, čo je v originále Swahilská detská riekanka. Neskúmali iba zvieratá v ich prirodzenom prostredí, ale taktiež pozorovali africké umenie a kultúru, ktorá sa neskôr prezentovala vo filme po mnohých stránkach a to najmä v pasáži ,,Túžim byť kráľom”. ,,Celý zážitok nám pomohol zjednotiť si zameranie a predstaviť si zaujímavú a pestrú Afriku v jej reálnej podobe. Film by bez toho výletu nebol rovnaký.” dodal Allers.  

Pocahontas alebo Leví Kráľ?

Keď sa tvorcovia vrátili z Afriky, Allers sa dal dokopy s režisérom Robom Minkoffom a teda Scribner ostal ako poradcom projektu. Začala sa črtať viac prirodzená verzia príbehu, bolo to viac dôrazné, viac farebné. Stále však tón príbehu ostával viacej vážnym. Keď sa Minkoff pripojil k tímu, spýtal sa, či začinajú úplne od začiatku. A tak to aj spravili. Allers a Minkoff hľadali inšpiráciu v klasických westernoch a u amerických ilustrátorov ako napríklad Charles Marion Russell, Frederic Remington, N.C. Wyeth, Maxfield Parrish a J.C. Leyendecker. Rýchlo si získali na svoju stranu kreatívcov ako Brenda Chapman, Don Hahn, Kirk Wise a Gary Trousdale, ktorý práve dokončilisvoju prácu na animáku Kráska a Zviera.  Šesť tvorcov sa zavrelo do veľkej miestnosti s kvantami papiera a krabicami plými pripináčikov. Brainstorming trval dva dni, no stálo to zato. Našlo sa množtvo odpovedí na problémy, ktorým čelil vývojový tím a zrodila sa prvá pevná dejová krivka. Neskôr sa k tímu pripojili ešte scénaristi Irene Mecchi a Jonathan Roberts. Títo dvaja boli zodpovedný za verbálnu aspekt príbehu a taktiež prispeli vo veľkom množstve do vývoja hlavných postáv.
Pocahontas a Smith
Pocahontas a Smith
Medzitým dostali animátori v štúdiu možnosť voľby: Leví kráľ alebo Pocahontas? Zorganizovali si párty s artworkom z Pocahontas na jednej strane miestnosti a s náčrtmi Levieho kráľa na strane druhej. To im malo pomôcť rozhodnúť sa. Pocahontas bola vážna dráma a prvý disneyho animák založený na skutočnej udalosti. Príbeh bol pot patronátom legendárnych animátorov Erica Goldberga a Mika Gabriela. Leví kráľ na druhej strane bol jedna veľká otázka. Prvý disneyho animák bez základného materiálu a tak trochu experiment. Dalo by sa povedať, že väčšina tvorcov si vybrala Pocahontas. Tímu Levího kráľa teda ostali nováčikovia a milovníci zvierat. Andreas Deja, nesmierne talentovaný vedúci animátor sa prihlásil pre jeho lásku ku Knihe džunglí a konkrétne pre obdiv k práci Miltha Kahla, ktorý film animoval. Minkoff poznamenal, že boli takpovediac zhrozený. Víťaz ceny Tomy, Tim Rice, sa pripojil k tímu začiatkom roku 1991. V štúdiu už pracoval na filme Aladdin od Rona Clementsa a Johna Muskersa, a následne bol prizvaný aby skúmal možnosti, ako môžu byť zakomponované piesne do nového levieho animáku. Čoskoro sa k tímu pripojil na plný úvazok ako textár, avšak pod podmienkou, že sa k ním pripojí vhodný spevák alebo skupina. Rice sa veľmi snažil zlákať švédsku skupinu ABBA, s ktorými v minulosti už pracoval na albume Chess. Švédska skupina bola toho času ale veľmi zaneprázdnená a tak zdvorilo účasť odmietla. Druhou možnosťou bol pre Ricea Elton John. V septembri roku 1991 Rice s prezidentom štúdia zatelefonovali Eltonovi Johnovi a predostreli mu myšlienku Levieho kráľa. Spevák bol ponukou nadšený a sľúbil okamžite svoju účasť. Neskôr sa pripojil aj Hans Zimmer, ktorý často upravoval piesne dvojice Rice a John, tak aby sedeli celkovému konceptu. Pre Hansa Zimmera bola práca na animáku hlboko osobná. Ako poznamenal, otec mu zomrel keď bol ešte veľmi mladý a cítil, že sa s tým musí vysporiadať práve prostredníctvom tohoto animáku.

Lev v Disney štúdiach?

Postupne sa vykryštalizovala ako hudba tak aj príbeh. Do diela bol zakomponovaný shakespearovský a biblický motív. Film, ktorý Roy O. Disney popísal ako ,,film o poznaní sámého seba a úprimnosti k sebe samému” sa postupne stával viacej sofistikovaným. Veľa k príbehu prispeli taktiež hudobný umelci. ,,Písanie pre animák sa nelíši od písania pre muzikál. Stále sa snažíte vyprodukovať ten najlepší text aký dokážete, ktorý pomôže definovať postavy a rozvinúť príbeh. Ako aj ja, ľudia pracujúci na príbehu zvyknú robiť zmeny do posledného momentu až kým nenájdu tú správnu verziu. Výhodou animáku je, že si to môžete dovoliť, pretože všetko je kreslené a teda zmena scény nestojí pol milióna dolárov. To pri práci na animáku milujem.” podotkol Rice. Ďalšou skupinou ľudí, ktorý veľmi ovplyvnili vývoj filmu, boli samotní herci. Tak napríklad animátor Scara, Andreas Deja, bol veľmi ovplyvnený výzorom Jeremiho Ironsa, ktorý daboval Scara. Ruben Aquino, ktorý animoval dospelého Simbu si spočiatku myslel, že Simba by mal mať dabéra ako napríklad John Bon Jovi. Po obsadení Matthewa Brodericka sa simbova hriva stala jemnejšou, menej divokou. Ernie Sabella, ktorý sa prihlásil na dabing hyeny a Nathan Lane, ktorý sa prihlásil ako hlas Zazua, boli slávne spojený v dabingu hyeniej party. Tvorcovia zbožňovali ich súlad natoľko, že ich obsadili do rolí Timona a Pumbu.
Lev v Disney štúdiach
Lev v Disney štúdiach
Do štúdia boli dokonca prinesené aj živé zvieratá a to pod dohľadom Jima Fowlera, ktorý sa podieľal na obľúbenom TV programe Kráľovstvo Divočiny. To pripomenulo techniky zavedené Waltom pri práci na animáku Bambi. Z pohľadu profesionality pomáhal Stuart Sumida, expert na zvieraciu anatómiu a pohyby, ktorý konzultoval s animátormi pohyby, správanie a telesnú štruktúru animovaných zvierat. Keď sa spätne na film pozrieme, nie je až také ťažké uvedomiť si, ako a prečo bol film tak významný. Po prvé, v rozprávačskej rovine bol príbeh neskutočne komplexný a psychologický. Deja spomína ako pracoval na scéne Scara a Simbu a uvedomil si, že toto je animák o veciach, o ktorých ešte žiaden animák nebol. Variácia scén a ich ladenie je doslova neuveriteľné. Scény obrovskej vážnosti sú striedané tancovaním surikaty, ale čo je dôležité, zapasovali k sebe dokonale. Keď animátori začali film animovať, obávali sa nedostatku rekvizít, že postavy sa nebudú mať o čo oprieť, v obraznom aj doslovnom význame. Menej objektov na scéne ale viedlo k lepšiemu výkonu. V skutočnosti bol film taktiež technickým priekopníkom. Vo filme bolo použitých množstvo kamerových techník a trikov požičaných od skúsených producentov ako David Lean. Konkrétne napríklad dramatické rozťahovacie zaostrovanie v scéne Kolobeh života alebo 360 stupňový kamerový záber zo záveru filmu. To boli techniky použité vôbec prvýkrát v animovanom filme. Splašené pakonie stádo bolo revolučné v tom, že bolo počítačovo generované a bolo treba napísať špeciálny kód aby mohlo byť do filmu zakomponované. V duchu inovácií boli rôzne veci skúšané a neskôr alebo využité alebo odpísané. Mufasa mal pieseň ,,Kráľ divočiny”, kde vysvetlil Simbovi jemnú rovnováhu, ktorá v prírode panuje. V ďalšom prípade sa Scar uchádzal o Nalu, Hakuna Matata mala ďalšie verzie, ktoré bližšie vysvetľovali Timonov status vyvrheľa, alebo dokonca v jednej verzii mala Hakuna Matata náhradnú pieseň a to ,,Baladu divokého prasaťa”. Sheakespeareský podtón sa napríklad stal výraznejším, keď Scar v jednej verzii pri zrade Mufasu podotkne ,,Dobrú noc sladký princ!”. Ďalšou zaujímavosťou je, že jeden z vedúcich navrhol nahradenie Timonovej a Pumbovej Hula piesne pesničkou Stayin Alive od Bee Gees. Pôvodne spievali Timon s Pumbom ,,Can you feel the love tonight?” ako akúsi paródiu. Minkoff a Allers zúfalo skúšali ako pesničku zasadiť do filmu a tak prišli s myšlienkou, že to bude musieť byť vtipná satira. Narazili ale na problém v podobe Eltona Johna, ktorý s parodovaním svojej piesne nesúhlasil, kedže tvrdil, že k projektu sa pripojil aby mohol vytvoriť veľkú romantickú disney pieseň. Po prvotnom premietaní v Atlante teda prijali pripomienky od speváka a film upravili do dnešnej podoby. Ďalšou vecou, ktorú odhalilo prvotné premietanie bolo, že postava Rafikiho sa ľuďom veľmi páči a tak boli do filmu doplnené jeho ďalšie scény.
Pôvodný plagát Levieho Kráľa
Pôvodný plagát Levieho Kráľa
Šesť mesiacov pred premiérou začal byť v kinách premietaný trailer na nový animák od Disneyho. Začínal červeným textom na čiernom pozadí. ,,Budúce leto, Walt Disney Pictures prinesie svoj najnovší animák.” Za tým nasledovala pieseň ,,Kolobeh života”, ktorá odznela celá v doprovode záberov z animáku. Sekvencia bola vytvorená z väčšej časti podľa malieb umelca Hansa Bachera, skomponovaná Andym Gaskillom a aktualizovaná vizuálnym oddelením Dan St.Pierre. Po ikonickom plagáte s Mufasom, ktorého nebeská scéna mimochodom vo filme ani pôvodne nemala byť, nasledovalo znova červeným písmom na čiernom podklade: ,,Už čoskoro. Jún 1994.” Bolo takmer nemožné pozrieť si trailer a necítiť to vzrušenie. Sľuboval niečo nové, odvážne a vysoko emočné. Reakcia verejnosti to len potvrdzovala.

Ani zemetrasenie náš nemôže zastaviť!

Lenže život je často nevyspytateľný a tak tomu bolo aj v tomto prípade. Kaliforniu zasiahlo Northridgské zemetrasenie so silou 6.7, špeciálne zasiahnuté bolo údolie Svätého Fernanda, práve miesto kde bol Leví kráľ vytváraný. Bolo to zničujúce. Nikto sa nemohol dostať do práce, cesty boli poskrúcané a zničené. Tento veľmi dôležitý film, nástupca hitov ako Malá morská víla alebo Kráska a Zviera, bol dokončovaný v garážiach v Kalifornii. Niektorý animátori sa rozhodli táboriť v štúdiach, iný pracovali z domova, zo svojich garáži. Všetci ale naplo zabrali a film stihli dokončiť včas. Ani prírodná katastrofa nedokázala spomaliť produkciu. Simba a Mufasa   Leví kráľ je nádherne vyrozprávaným príbehom, zakorenením v skutočných emóciach a prezentujúcim nespočet umeleckých nápadov, ktorý prekonal mnohé produkčné, prírodné aj existenčné ťažkosti. Je to film ktorý silne zaujal predstavivosť celého sveta a stále neprestáva inšpirovať mnohých. Mal rekordné tržby a prekonal očakávania divákov. Dokonca sa stal najzárobkovejším tradične animovaným animákom všetkých čias. Titul, ktorý si stále drží aj po 20 rokoch. Inšpiroval množtvo muzikálov, atrakcií v Disneylande, televíznych seriálov a ostatnej produkcie. Leví Kráľ už navždy zostane v srdciach mnohých, ako najlepší animák všetkých čias, ktorý nikdy neprestane oslovovať ľudí rôznych generácii. Konieckoncov, to je Kolobeh života. 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *