Prečo Hayao Miyazaki skončil a znova sa vracia?

Pred niekoľkými dňami svet obletela jedna správa a to rýchlosťou blesku! Hayao Miyazaki sa vracia a chce režírovať celovečerný film! Táto novinka zapálila žhavé diskusie medzi fanúšikmi anime po celom svete. Zdrojom tejto správy je TV program Owaranai Hito: Miyazaki Hayao, ktorý bol odvysielaný 13.novembra. Táto relácia pokrýva Hayaovu časť života, po jeho odchode do dôchodku, teda posledné dva roky. Čo je Miyazakiho skutočným dôvodom pre to, aby vydal takéto odvážne rozhodnutie v tejto fáze svojho života? Z naratívneho tónu znejúceho v dokumente od NHK vyplýva, že jeden moment znova zapálil jeho túžbu tvoriť a podať svetu správu. Je to scéna, keď v konferenčnej miestnosti v Štúdiach Ghibli rozpráva s Nobuom Kawakamim, riaditeľom mediálnej spoločnosti Dwango – známej napríklad pre Nicoico alebo Japan Animator Exhibition. Jeden z ich projektov je aj Dwango Artificial Intelligence Laboratory, teda akýsi projekt s umelou inteligenciou. Počas stretnutia Kawakamim, jeho tím prezentoval sériú animovaných scén zombíkov plaziacich sa po zemi, ktoré vytvorila ich umelá inteligencia. Vliekli sa po zemi iba pohybom hláv, zvyšné pohyby končatín ich špeciálny algoritmus dopočítal a upravil tak, aby boli ako reálne v danej situácií. Mala to byť vlastne demonštrácia toho, ako dokáže počítač sám animovať. Samozrejme bol majster zhrozený. Prudko im oponoval tým, že nemajú žiaden rešpekt voči životu. ,,Ktokoľvek, kto urobil niečo takéto vôbec nepremýšľal o bolesti.” Spomenul pri tom svojho chorého priateľa, ktorý ma problém vôbec podať mu ruku. V tomto bode zasiahol Toshio Suzuki, jeden z vedúcich štúdia a Hayaov dlhoročný kolega, a spýtal sa, ako to chcú využiť. Odpoveďou bolo, že chcú vytvoriť stroje, ktoré by boli schopné animovať rovnako ako ľudia. V ďalšej sekvencii potom Miyazaki rozpráva o tom, že teraz, keď už v ľuďoch nezostala žiadna zodpovednosť, sa blíži koniec sveta. Následne maestro predostrie Suzukimu myšlienku, vytvoriť celovečerný film z krátkeho príbehu Kemushi no Boro, na ktorom pracoval. Suzuki zažartoval o tom, že nech si Hayao skúsi predstaviť, akým hitom by bol film, keby počas produkcie zomrel. Miyazaki odpovedal, že v tomto prípade teda určite musí zomrieť.  
Sketch zo shortky Kemushi no Boro
Sketch zo shortky Kemushi no Boro
  Pôvodný dôvod pre jeho odchod do dôchodku bolo to, že už prosto fyzicky nezvládal viesť tým stovky ľudí, potrebný k vytvoreniu animovaného filmu. Čo je logickou otázkou, ktorá nasleduje je, kde sú teda jeho následovníci? Niekto schopný prebrať maestrovu stoličku? Áno, niekto taký bol. Yoshifumi Kondo, najznámejší pre Šepot srdca. Nanešťastie, Kondo zomrel veľmi skoro, ešte v roku 1998 počas produkcie Mononoke Hime. To bol taktiež rok, kedy maestro oznámil prvykrát odchod do dôchodku. Helen MCarthy, autorka hayaovej anglickej biografie predpovedala tento scénar už v roku 1999, keď napísala: ,,Doteraz Ghibli s výnimkov Konda nevychovalo žiadnych následovníkov svojej tradície. Budúcnosť môže byť zabezpečená z hľadiska prestíže a financií, avšak bez talentovaných nových režisérov bude tvorba štúdia postupne upadať.” Vedela to už ona a vedel to aj Miyazaki. Miyazaki trvá na tom, že do toho dal všetko aby vychoval novú generáciu animátorov, avšak akosi to nefungovalo. Vysvetľoval, že štúdio svojím spôsobom ľudí požiera. Jedna interpretácia hovorí, že to je práve on, kto je toho príčinou, pre svoj striktný a náročný prístup.
Ghibli múzeum
Ghibli múzeum
  Jedným z hlavných dôvodov jeho návratu je aj fakt, že sa na dôchodku prosto nudil. ,,Nerobiť nič je nudné, to je celé.” Odpovedal na otázku o svojej motivácií počas tvorby krátkeho filmu Kemushi no Boro.  Hayao osobne stále túžil odovzdať sa celovečernému projektu, no dlho  to odmietal. ,, Ak by som začal teraz, produkcia by zabrala nejakých 5 rokov. Mal by som teda pri predstavení filmu už 80. Nemôžem prosto povedať, že  začnem tvoriť film iba pre svoj rozmar. Keby moje srdce odišlo, spôsobilo by to veľké problémy pre ľudí, ktorí sa spojili a vložili svoje nádeje do tohoto projektu. Bolo by to všetko pre nič.” A tak dlho rozmýšľal nad touto dilemou. Nebol si úplne istý ako a kam investovať svoj zvyšný čas. V októbri taktiež zomrel jeho priateľ Michiyo “Yacchin” Yasuda, ktorý pracoval v Ghibli ako riaditeľ farieb. Hayao si uvedomil, že ak ešte niečo chce urobiť, tak to musí urobiť teraz.

,,Je lepšie zomrieť keď na niečom pracujete ako zomrieť nič nerobiaci.”

Práve teraz to už viac nie je o Ghibli. Je to o Miyazakim a jeho vlastnej úcte k životu. Ma silné odhodlane realizovať svoju víziu a spraviť svoj odchod veľkolepým ešte raz, bez akýchkoľvek pochýb. Život je krátky.  
Miyazaki návrat
Miyazaki návrat
Meow! Páči sa tento obsah?LoadingPridať k obľúbeným

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *