Satoshi Tajiri a jeho fenomén!

Koncept Pokémon má začiatky okolo roku 1995, kedy vznikal projekt pod menom Poketto Monsuta. Satoshi Tajiri stvoril obrovskú korporáciu s miliardovými ročnými obratmi a to len zo svojej lásku: k hmyzu, k hrám a k technológiám. Vitajte pri príbehu o jeho živote.
Satoshi Tajiri s Gameboyom
Satoshi Tajiri s Gameboyom
Avšak ak chceme skutočne pochopiť celý príbeh Pokémon a všetko čo po expanzii do sveta nasledovalo, musíme ísť oveľa hlbšie, do jeho skutočných začiatkov.
Satoshi Tajiri, sa narodil 28. augusta 1965. Vyrastal sa na predmestí Tokia. Jeho najväčšou záľubou bolo zbieranie hmyzu. Deti v škole ho dokonca prezývali Dr.Hmyz. Školu nemal príliš rád. V mladosti sa dokonca túžil stať entomológom.
 Bug_Collection_by_Undistilled
Môže sa Vám zdať aký čudák musel byť, avšak presne tu začína príbeh pokémonov. Tokyo v tom čase prežívalo ekonomický boom a mieto pre hmyz sa rapídne znižovalo. Chcel aby to vzrušenie, ktoré pociťuje pri zbieraní úžasných foriem hmyzu mohli pocítiť všetky deti. Postava Asha alebo Satoshiho ak chcete je práve jeho AlterEgo z tejto doby.
SatoshiTajiri-mirror
Satoshi rástol a v teenagerskom veku ho začali fascinovať arkádove hry, ktoré boli taktiež v tej dobe v rozmachu a práve hry a technológie patria neoddelkiteľ k Japonskej kultúre.
tokyo25
Satoshiho k hrám stiahla kultová hra. Tipnete si aká? Žiadna iná ako Space Invader od Taito studios. Jeho záujem vyvrcholil v plány na vlastné hry. Začína sa nám to pekne črtať, už tu máme hry a hmyz.
Mladý  nadšenec začal kúpou NES aby zistil ako to všetko funguje a skončil výťazstvom v sútaži o herný nápad, ktorú organizovala Sega.
 space-invaders
Dá sa povedať že jeho herné zaujatie, sa odzrkadľovalo na nie veľmi dobrých školských výsledkoch. Dokonca skoro ani nezmaturoval! Jeho otec preňho mal vybranú profesiu, elektrotechnik, tak znel verdikt a vybavil mu dobre platenú pozíciu v Tokio Electric company. Satoshi zdvorilo odmietol a namiesto toho začal navštevovať kurzy na prípravu na vysokú školu. Vyštudoval dvojročný odbor elektrotechniku na národnej technickej škole v Tokiu.
gamefreak_maga
Jeho kariéra začala v 17 rokoch, keď začal písať fanzine, čo je skratka slov fanušik a magazín. Magazín sa zameriaval na hernú arcadovú scénu z rokov 81 až 86. Magazín sa volal Game Freak. Tu sa do príbehu pokémonov dostáva druhý najdôležitejší človek Ken  Sugimori, ktorý nakreslil všetkých 151 prvých pokémon. Potom nasledoval rýchly sled udalostí. Nintendo vydalo  Family Basic, základný programovací jazyk pre NES, Satoshi nakúpil hardware potrebný na vytváranie hier a bola na svete ich prvá hra:  Quinty, ktorú distribúovalo Namco. V tom čase, teda rok 1989 už pár nadšencov premenil časopis na hernú spoločnosť Game Freak. Tajiri okrem vytvárania hier stále písal pre niekoľko magazínov.
gamefreak_desktop_wallpaper_by_gamefreak_designes-d54muaj
Po úmornom ,alebo môžno aj nie, životopise sa dostávame k zrodu myšlienky o Pokémonoch . Písal sa rok 1990, Satoshi uvidel Gameboy a to v ňom zobudilo túžbu z mladosti ktorá sa teraz mohla realizovať. Všetky svoje zmysli rozhodol sústrediť na prenosné konzoly. Doslova ho fascinovali možnosti pripojenia pomocou link kábla a tým pádom spojenie s kamarátmi v dosiaľ neznámej forme. Pracoval tak horlivo ako ešte nikdy predtým.
Gameboy-Vector-gameboy-1994922-1024-768
Kedže s Nintendom mal dobré vzťahy, pretože pracoval na Zelde, rozhodol sa predstaviť svoj pokémon koncept nintendu. V tej dobe to ešte nebolo nič moc a tak v Nintende váhali ale pre jeho programátorske zručnosti sa rozhodli dať projektu zelenú. Shingeru Miyamoto bol určený aby vučil a dozeral na  Satoshiho počas  tvoriaceho procesu.
6 rokov trvalo vytvorenie hier Poketto Monsuta Aka Midori, Game Freak skoro zbankrotoval. Pääť zamestnancov odišlo a Satoshi dokonca nebral plat a žil iba z otccovho príjmu. Projek zachránila investícia Spoločnosti Creatures , ktorá je subdivíziou Nintenda, hry bolo možné dokončiť a na oplátku je spoločnosť majiteľom tretiny práv.
 pokemon_red_cover_art_by_comunello76-d4xmi7e
Po dokončení projektu pracoval ešte na zopár  hrách pre Nintendo.
Hry boli prijaté vlažne, pozornosť im venovalo iba zopár médií, nič extra. Gameboy sa v tej dobe považoval za už mŕtvu konzolu. Slabá distrubúcia presvedčila Tajiriho, že Nintendo hry odmietne.
Všeobecne sa neočakávalo, že budú úspešné. Hry neboli v ničom výnimočné, avšak Satoshi vedel čo robí a čo do hier vkladá. Využil práve tu detskú túžbu zbierať a spoznávať, ktorú tak dobre poznal z detstva.
Predaje začali a Pokémon hry sa ako čierny kôn vyšvihli až na vrchol predajnosti Nintenda.
_mew__by_psyconorikan-d3bwtx3
Zvesti o záhadnom pokémonovi Mew, ktorý sa dal získať len využitím programových chýb v hre, neskutočne pozdvihol záujem o hru a priniesol myšlienku eventov a vzácnych pokémonov. Mew bol vložený do hry Satoshim na zatraktívnenie výmeny medzi kamarátmi ale v Nintende o tom pri predstavení hry nevedeli.
Predaje novej hry pomohli Nintendu vschopiť sa, pretože ich predaje začali stagnovať. Tajiri umýselne znížil násilie v hrách. V tomto duchu zmenil fakt, že keď pokémon prehrá súboj, omdlie ale nezomrie, pretože veril, že je pre deti nezdravé spájať si prehru so smrťou.
Tajiri pokračoval v práci na modernejších Pokémon hrách. Pri tých najznámejších dohliadal na vývoj od začiatku do konca. V čase keď vytváral hry pracoval v nepravidelnej pracovnej dobe, niekedy aj 24 hodín denne.
Shigeru Miyamoto
Satoshi považoval za svoj vzor pána Shigeru Miyamota, autora hier ako sú Mário alebo Legend of Zelda. Z toho dôvodu sa vývoj jeho štýlu úzko zhoduje s tým Miyamotovím. Hlavná postava seriálu nesie meno podľa Tajiriho a jeho hlavným súperom je Shigeru( u nás Gerry). Taktiež čerpal inšpiráciu zo starších Japonských šou a anime ako Godzila alebo Ultraman.
Sám povedal, že ak by nebol v hernom priemysle, tak by s najväčšou pravdepodobnosťou tvoril anime.
garry
Satoshi tvrdí, že západný diváci chápu jeho dielo lepšie, okre, tvrí že sa nezameriava na jednu postavu ako napr. na Pikachu, ale verí, že hry sú založené na pôriateľstve a práci v týme.
A to je to hlavné, čo si na Pokémon sérií najviac cením. Prezentuje pre mladého diváka správne hodnoty v atraktívnej forme. Do jeho rannej formy, s ktorou som prišiel do styku aj ja a tým mám na mysli prvé dva až 3 série seriálu a k ním pripadajúce hry a filmy mali svoju kvalitu. Po úspechu v Japonsku sa na Pokémon vrhli svetové distribučné spoločnosti a rozpútali celosvetoví ošiaľ. Vznikali hračky, nálepky, pokémoni boli na keksoch, na džúsoch, na oblečení, proste všade.
satoshi
U nás na slovensku to začala Stv televízia. Z môjho detského pohľadu tej doby si pamätám, že som sa vždy tešil na večerný diel Pokémonov a okolo toho sa točil môj detský život, kultové hlášky ako epizóda z Japonského animovaného seriálu… alebo aký je to pokémon… si pamätám do dnes. Zároveň to bol môj prvý kontakt s bohatou Japonskou kultúrou. Dôležitou súčasťou boli albumy a nálepky, pri ktorých sa dalo porozprávať s priateľmi, vymienať a chváliť sa úspechmi.Zbierali sme nálepky do albumov, poznali každého jedného pokémona a mali svojich obľúbených.  Po tom prišiel na rad Gameboy a zbieranie Pokémonov. Spočiatku som si nemyslel, že tak jednoduchá hra, ma bude baviť. Avšak verte či nie, pri týchto hrách sa dalo stráviť úplne najviac času. Tak skutočne dobre a zaujímavo spracované hry Vám dali až 24 hodín hrania a aj viac a vždy, aj po dohratí hry bolo čo robiť. Na tieto časi veľmi rád spomínam. Ale človek raz vyrastie a všetko raz skončí. aspoň v takom rozsahu.
Ken Sugimori autor všetkých 151 prvých pokémonov.
Sugimori Ken
Dve strany
Avšak každá minca má dve strany, prehnaná globalizácia v mnohých krajinách a niekedy aj neštastný výber tvorcov viedli k sporným situiáciam. Začnime v Japonsku, epizóda seriálu s Porygonom, obsahovala prehnané množstvo zábleskov a blikania a okolo 60 detí celosvetovo.
Pokračujme do Európy, Belgicko, pokémoni v balení chipsov. Isté dieťa sa zranilo a týmto v tejto krajine dostal Pokémon stopku. Ďalej Turecko, dve mŕtve deti, ktoré vyskočili z okna, pretože verili, že vzlietnu, či ako to vlastne bolo…
Pokémon sa stal fenoménom, ukázal možnosti globalizácie doby ale aj zisku z toho plynúceho. Pokémon je koncept pre deti a vždy nim aj bol. Satoshi chcel proste ukázať deťom pocit, ktorý zažíval pri zbieraní hmyzu. Kto Pokémon, nezbieral v hociakej forme, proste nevie aké to je. Ale väčšina ľudí ten pocit dobré pozná a preto chápe, prečo sa tomuto dielu Podarilo to, čo sa mu podarilo.
Za životné Satoshiho dielo hovoria aj ocenenia ktoré získal. IGN menovalo Tajiriho ako jedného zo 100 herných tvorcov všetkých čias, vytvoril svetový fenomén.
Meow! Páči sa tento obsah?LoadingPridať k obľúbeným

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *