Špeciálna kultúra štúdia Pixar

Donekonečna a ešte ďalej! To je presne tam, kam si to štúdio Pixar pri svojom vzniku nasmerovalo. Možno viete, že na tomto štúdiu je niečo špeciálne, a to nie len v jeho animákoch, ale aj v jeho fungovaní ako takom. Čo je teda tým tajomstvom úspechu? Ako to, že Pixar dokáže opakovane produkovať inovátorské a kvalitné diela? Kultúra. Teda zdieľané hodnoty, prejav a ideológia, ktoré spolu so silným odhodlaním produkujú takmer dokonalosť. Ed Catmull, prezident Pixaru a Disney animation vo svojej knihe: ,,Kreativita s.r.o: Prekonávanie neviditeľných síl, ktoré stoja v ceste skutočnej inšpirácie” objasnil mimo iné aj tri hlavné dôvody, prečo je kultúra Pixaru výnimočná.  

Ľudia sú prvoradí

Catmull popísal zlomový bod produkcie Toy Story 2, kedy sa stala jedná strašidelná udalosť. Ľudia v Pixare pracovali počas doby deviatich mesiacov, sedem dní v týždni s množstvom nadčasov a pod veľkým tlakom, aby sa im podarilo stihnúť daný termín premiéry. V závere tohoto obdobia mala jedna tretina zamestnancov problémy so stresom. V jednom prípade, vyčerpaný animátor zabudol svojho maličkého syna v aute, na rozžeravenom parkovacom mieste v ústredí Pixaru. Po troch hodinách bol chlapček objavený v zlom stave a v bezvedomý. Naštastie bol záchranený, no táto udalosť traumatizovala celé štúdio a položila im otázku: Čím sme sa to stali? Pixar sa nechtiac dostal do nebezpečnej oblasti a to tým, že uprednostnil produkt pred životami svojich ľudí. Ťažkosti zamestnancov a to, čo sa mohlo stať dieťaťu bolo budíčkom pre všetkých. Ľudia sú na prvom mieste a to bezpodmienečne. Catmull uvádza 3 hlavné dôvody:
  1. Je zodpovednosťou vodcu ochrániť ľudí, ktorých vedie v ich snahe  za ,,dokonalosťou za každú cenu”, je neprijateľné urobiť inak.

  2. Organizácia, ktorá ubližuje svojim ľuďom nemá budúcnosť. Najlepší ľudia nebudú chcieť patriť k organizácii, ktorá sa nezaujíma o ich dobro.

  3. Nápady prichádzajú od ľudí, takže ľudia musia byť prioritou.

 
Emeryville, California, USA — Pixarianská obývačka s CEO Stevom Jobsom, na gauči z prava ležiaci John Lasseter, v premietacej miestnosti pred predstavením animáku Toy Story. Všetci animátori na obrázku sa stali multimilionármi.

Sústredenie sa na cieľ, na ktorý sú ľudia hrdí

Cieľom Pixaru je vytvárať úžastné filmy. Lídri Pixaru túto správu hlásajú pri každej príležitosti. Tvorba úžastných filmov je tým, čo ľudí do tohoto štúdia láka. Je to to, čo ich robí hrdými a nabíja ich odhodlaním. Preto v štúdiu ostávajú. Slávny režisér Brad Bird a jeho producent John Walker vytvorili pre iné štúdio úžastný animák Železný obor. Pixar okamžite spozoroval talent a odhodlanie, a vedel, že títo ľudia by dokázali s prostriedkami a technológiou Pixaru veľké veci. A pozrite sa, ich prvý film, Rodinka úžastných – nech sa páči. Pixar sa nesústredí na profit alebo zárobky (teda tomu tak aspoň bolo kým nepatrili pod Disney). Pixar vytvára úžastné filmy a za tým bude profit prirodzene nasledovať. Sústrediť sa v prvom rade na zisk by vysávalo z tvorcov odhodlanie a vášeň. Tento fakt vyzerá tak jednoducho a predsa, koľko vodcov mu rozumie a jedná náležite?

Podporovať sebavyjadrovanie a rozdielnosť myšlienok

Vo väčšine spoločností si drvivá väčšina zamestnancov myslí, že majú len slabý dosah na rozhodovanie vyššieho manažmentu. Že na ich nápadoch a názoroch nezáleží. Nie v Pixare. Catmull hovorí, že skvelé filmy vznikajú z desaťtisícov nápadov, ktoré postupne vstupujú do diela v rôznych stupňoch produkcie. A preto každý potrebuje prispieť svojím nápadom a názorom, každého práca je dôležitá každý jednotlivec robí rozdiel vo výslednej kvalite diela. Kreativita a inovácia sú najviac prítomné v komunite s množstvom nápadov. Najlepšia myšlienka môže prísť od kohokoľvek a tak musia vodcovia podporovať sebavyjadrovanie a diverzitu myšlienok. Taktiež musia odstraňovať prekážky, ktoré takéto prostredie narúšajú.   pixar_campus_1     Žiadny, ani ten najmenší detail nie je zanedbateľný, pri vytváraní práve takejto kultúry. Niekoľko príkladov z Pixar praxe:
  • Dizajn štúdií – budovi štúdií sú navrnuté tak, aby podporovali tvorbu komunít a vytváranie neformálnych vzťahov, teda priateľstiev. Skrze to môžu poznatky a informácie voľne prúdiť. Kaviareň, stretávacie miestnosti, poštové schránky zamestnancov, toalety – všetky tieto miesta sú navrhnuté s myšlienkov centralizácie, teda spájania ľudí a nie ich izolovania. Catmull dokonca nechal odstrániť veľký a drahý konferenčný stôl od slávneho dizajnéra, pretože niektorých ľudí príliš oddiaľoval od konverzácie.
  • Mechanizmus konštruktívnej spätnej väzby – “Braintrust” sú sretnutia, kde režiséri, spisovatelia a ostatní vedúci zdieľajú svoj pokrok, diskutujú a zhodnocujú, čo je dobré a čo nie. Takto má každý tím prostredníctvom svojho vedúceho slovo a dosah na záverečný film. Úprimnosť je nutnosťou. Následne režisér tento feedback vyhodnotí a použije alebo nie. Tieto stretnutia sú charakteristické úprimnosťou, oduševňenou debatou, smiechom a láskavosťou.
  • Otvorená komunikácia –   Počas tvorby Toy Story sa produkční manažéri snažili prinútiť animátorov dodržiavať istý súbor pravidiel o komunikácií. To sa ale animátorom vôbec nepáčilo a tak sa vzbúrili a to tým, že sa voči manažérom začali správať neslušne. Dospelo to do bodu, že produkčný manažéri už v Pixare nechceli pracovať. Do všetkého zasiahol CEO John Lasseter, kedy všetkým ujasnil, že sa isté pravidlá musia rešpektovať no súčastne v Pixare má každý možnosť rozprávať s kým chce, kdekoľvek, kedykoľvek a bez akéhokoľvek strachu z budúcich obmedzení, pretože otvorená komunikácia, je jedným z pilierov štúdia. Chvíľu trvalo, kým si vedúci na tento nový spôsob zvykli, no v čase keď v Pixare dokončili Príbeh chrobáka, už bolo všetko v poriadku. Prepojenie, komunita a jednota boli obnovené.
Produkcia V hlave
Produkcia V hlave
  Aj keď v prvých rokoch štúdia bolo jeho vcieľom najmä tvorba prvých počítačovo generovaných filmov, dnes sa Pixar zameriava na trochu odlišné ciele. Vytvorenie a udržanie kreatívnej kultúry, ktorá prežije aj potom, čo budú lídri Pixaru už dávno preč, je vznešaná úloha, ktorú sa dnešný Pixar snaži plniť. 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *